Tip 1 – Realistische verwachtingen
Bedenk wat je verwachting is bij het werven van fondsen en of dat realistisch is. Belangrijk is te bedenken op welke manieren mensen kunnen geven.
Als ze liever geen geld geven, kunnen ze dan tijd, energie of aandacht geven aan het project? Als je veel donateurs hebt met een kleine bijdrage heb je in totaal misschien niet gelijk een grote hoeveelheid geld opgehaald, maar wel bekendheid. Als zij vervolgens helpen met het verspreiden van de informatie, kom je al weer een paar stappen verder bij jouw doel.
Tip 2 – Geven vanuit het hart
Laat mensen geven vanuit hun hart, er zijn zoveel goede doelen, laat hen kiezen. Benadruk wel het belang van jouw project.
Denk na over de motivatie om te geven, is er een mogelijke klik, link? Mensen geven niet zomaar.
Vertel vooral over het nut van de donatie, wat draagt hun donatie bij, heeft het effect? Alle kleine beetjes helpen, maar als je een ton nodig hebt, moeten het
wel veel kleine beetjes zijn en dat is best moeilijk. Kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat een bedrijf de gift verdubbeld? Dat zou natuurlijk super zijn. Dat motiveert mensen ook extra om te geven.
Tip 3 – Betrek donateurs bij je project
Betrek mensen zoveel mogelijk bij je doel door ervaringen en up-to-date informatie te blijven delen, vorderingen te vertellen. Ook als het stagneert.
Gewoon via social media. Via digitale nieuwsbrieven kan ook. Het handigste is om dat te doen via een website die je uptodate houdt en waar mensen zich ook kunnen aanmelden voor nieuwsberichten. Vergeet vooral niet om het beeldmateriaal erbij te voegen. Dat spreekt aan en maakt je verhaal levend.
Tip 4 – Leer je donateurs kennen
Heb contact met je donateurs. Leer ze kennen; wat heeft hun bewogen om geld te geven voor jouw project? Dat geeft inzicht in de beweegredenen en daar kan je in je communicatie weer op inspelen. Vergeet vooral niet je donateurs te bedanken. Ook als je verwachting misschien niet helemaal is bereikt. Als je mensen binnen je eigen netwerk vraagt om te geven spelen sociale en psychische aspecten vaak ook een rol.
Verkijk je daar niet op. Een persoonlijke benadering blijft gewoon heel belangrijk. Jouw enthousiasme kan aanstekelijk werken.
Dus communiceer offline en online jouw campagne of die van een stichting.
Tip 5 – Ruilhandel bij het werven van fondsen?
Fondsen werven kan ook gezien worden als een soort ruilhandel. Niet iedereen heeft energie of tijd of het hart om zich actief in te zetten voor een goed doel zonder commercieel doeleinde. Toch willen ze hun bijdrage aan de maatschappij en de wereld geven. Jij zet je in voor het doel, want dat maakt jou gelukkig. De donateur kan zijn/haar geld geven voor het doel en hoeft er qua tijd en energie weinig voor te doen.
Sommige donateurs willen vooral iets geven als ze er ook daadwerkelijk concreet iets voor terug krijgen. Te denken valt aan iets te eten, een armband of een mooi vermakelijk programma.
Websites bij fondsen werven
Zie hieronder twee voorbeelden hoe je een website kan inzetten bij fondswerving:
- GolfvanGerechtigheid: een website die we in het leven hebben geroepen om financiele ondersteuning te werven voor de organisatie A21. Een stichting die opkomt voor de vele slaven in deze 21e eeuw. Het gaat om meer dan 27 miljoen met een gemiddelde leeftijd van 12 jaar oud. Daar zet Comyoo zich voor in.
Een website op zichzelf brengt te weinig te weeg. Het gaat om het totaalplaatje. Hoe actiever je bent, hoe meer kanalen je online of offline inzet, hoe meer het opbrengt. Je ziet gelijk effect. Juist omdat we dit zelf ervaren, kunnen we jou daarin ook weer extra goed ondersteunen:GOLFVANGERECHTIGHEID
- ZBACongo: een website die we hebben gemaakt met als hoofddoel: financiële ondersteuning vragen. Daarnaast willen we donateuren op de hoogte houden van ontwikkelingen in projecten in Congo.
Het project dat op dit moment heel actueel is, gaat om tienermoeders. Jonge meiden die ongewenst zwanger zijn geworden krijgen weer hoop op een nieuwe toekomst. Stichting ZOA zet zich voor hen in met vakopleidingen, onderwijs en met traumaverwerking. Ook hun omgeving wordt daarin meegenomen. Te denken valt aan bewustwording bij jonge jongens en dorphoofden.:ZBA CONGO
Hulp nodig bij fondswerving?
Heb je hulp nodig bij het werven van fondsen voor een goed doel? Laat het ons weten. Je kunt een video gebruiken, een website, flyers om te verspreiden, je kan gebruik maken van een emailcampagne en nog veel meer. We adviseren je graag en denken graag met je mee.
Voorbeelden van video’s bij fondswerving
Promotiefilm Muskathlon De 4e Musketier
Het Roessingh – Enschede – Oproep tot ondersteuning