Skip to main content

Blog


Tips voor het schrijven van content voor jouw website

Schrijven, sommige mensen kunnen het van nature, andere mensen hebben moeite met het maken van content. Content is de inhoud die vormgegeven is in bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en video’s.

Wij hebben tips voor jou uitgewerkt in 5 stappen;

Tips om makkelijker content te creëeren. Met deze stappen geef je een richtlijn aan de content-opbouw. Of je nu van nature goed kunt schrijven of dat je er meer moeite mee hebt, je kunt de stappen altijd gebruiken.

Jouw doel bepalen bij het schrijven van content

Content ga je meestal niet zomaar creëren. Je hebt een doel. Bedenk waarom je iets wilt schrijven. Is het naamsbekendheid, meer bezoekers op je website of vergroting van het online bereik? Stel voor jezelf doelstellingen die meetbaar zijn. Zo kun je ook zien welke resultaten je hebt behaald met de content.

Voor wie moet ik mijn content schrijven?

Voor je aan de slag gaat met teksten moet je weten voor wie je de content wilt schrijven. Schrijf je voor potentiële klanten of juist bestaande klanten? Wie is de doelgroep en waar is deze doelgroep naar op zoek. Als je persona’s hebt van de doelgroep is het maken van content een stuk makkelijker. Je weet dan precies voor wie je teksten produceert.

Hoe breng ik mijn boodschap aantrekkelijk over?

Als je weet voor wie je content produceert en waarom, ga je nadenken over het ‘hoe’. Ga je een blog schrijven of maak je bijvoorbeeld een infographic. Misschien wil je wel een ebook schrijven voor je doelgroep. Bedenk hoe je het beste de inhoud kunt overbrengen op een aantrekkelijke manier.

Mijn boodschap verwerken in content

Als je antwoorden hebt op bovenstaande vragen kun je content gaan maken. Maak een kader. Schets eerst welke hoofdonderwerpen je aan de orde wilt stellen, vervolgens welke subonderwerpen. Gebruik kernwoorden om te bepalen wat er vooral in naar voren moet komen en ga aan de slag. Zo bouw je de tekst op. Denk vooral ook na over de titels.

Hoe verspreid ik mijn content?

Bedenk waar je de content plaatst en hoe je het verspreid. Houd de doelgroep voor ogen. Waar is jouw doelgroep te vinden en op welke kanalen moet je de content dus plaatsen. Bij het verspreiden moet je ook denken aan titels die je hanteert: welke vragen worden gesteld over het onderwerp, zodat de content naar voren komt in zoekmachines.

Ebook schrijven?

Heb je een ebook geschreven? Probeer deze dan in webshops aan te bieden, zoals bol.com. Of bedenk een campagne via jouw website en biedt het gratis aan in ruil voor het e-mailadres van de ontvanger.

Blog of infographic?

Heb je een blog of infographic gemaakt? Het is afhankelijk van je doel hoe je deze gaat delen. Je zou er aan kunnen denken om je kennis te delen en om zo te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied. Verspreid de content via social media-kanalen en op je eigen website. Je kunt het ook inzetten met een campagne, door bijvoorbeeld een advertentie in te zetten of google adwords te gebruiken.

Hulp nodig?

Wij kunnen de content-planning maken, teksten creëren en redigeren en verspreiden. Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact op.

Blogs over content creëren

Lees ook onze andere blogs rondom teksten schrijven en redigeren:

Bloggen voor beginners

10 tips voor online schrijven

 

Benieuwd naar de impact
van onze klanten?

We maken graag kennis!

Wil jij met jouw missie de wereld verbeteren? En heb je ondersteuning nodig op het gebied van identiteit, strategie, grafische vormgeving, (video)content maken, marketing of communicatie? Wij helpen je graag. Samen maken we de wereld een stukje mooier!