Blog
Ontdek de waarde van goede visualisaties in jouw adviezen & rapporten
Tegenwoordig zijn er veel consultancy bedrijven. We helpen elkaar graag, met adviezen, tips of richtlijnen. Het is tegenwoordig bijna ook onmogelijk om van alles wat af te weten. Daarom is het af en toe goed om een professional in te schakelen die ons helpt. Ben jij nou ook zo’n professional binnen de zakelijke dienstverlening? Lees dan gauw verder!
Professionals zoals jij en ik gaan vaak qua stof de diepte in. Dat zal vast ook een reden zijn dat we ingeschakeld worden. Maar hoe leg je dan in begrijpbare woorden uit aan je klant wat je bedoelt of wat al jouw gevonden informatie betekent?
Ontdek de waarde van goede visualisaties in jouw adviesrapporten. Voor jou is de tekst die je geschreven hebt heel duidelijk en begrijpbaar. Maar begrijpt jouw klant het ook? Zie hieronder een paar leuke feitjes over de waarde van visualisaties! Heeft jouw rapport of advies eindeloos teksten en grafieken? Dat kan beter en overzichtelijker…
1. Informatie wordt sneller opgenomen en blijft beter hangen
Men neemt gemiddeld de informatie uit een afbeelding 600.000x sneller in zich op dan de informatie uit een tekst. Dit komt doordat 90% van de informatie die naar het brein wordt gestuurd, visueel is. Het belang van het geven van de adviezen en rapporten aan de klant, is dat het over komt en eventueel blijft hangen. Mensen onthouden 10% van wat ze horen, 20% van wat ze lezen en maar liefst 80% van wat ze zien. Dit maakt het absoluut van toegevoegde waarde dat we vaker visueel communiceren.
En eigenlijk zou bovenstaande informatie natuurlijk in een infographic of andere soort afbeelding moeten staan… Die houd je nog van ons te goed!
2. Informatie wordt beter begrepen
Naast dat mensen de informatie sneller in zich opnemen en beter zullen onthouden, zorgt de visualisatie ervoor dat de informatie beter te begrijpen is. Vooral als het gaat om vakinhoudelijke informatie, kan het nog lastig zijn om bepaalde informatie zo te verwoorden dat het begrepen wordt. De visualisaties helpen je daarbij.
3. Het rapport ziet er professioneel uit
Maak grafieken en tabellen bij jouw informatie. Je zult dit hoogstwaarschijnlijk al doen, en om er toch een tikkeltje professioneler uit te zien, kun je de kleuren van jouw huisstijl (logo) gebruiken in de grafieken en tabellen.
4. Gebruik icoontjes
Om het rapport of advies nog luchtiger en aantrekkelijker te maken, kun je icoontjes gebruiken. Wil je bijvoorbeeld het aantal bezoekers visualiseren, gebruik een icoon van een poppetje. Wil je aangeven hoe lang het project duurt, geef dit aan met een klokje. Let er hierbij op dat je altijd een .png bestand gebruikt zodat er geen raar wit vierkantje achter het icoontje komt te staan. Heb je meer inspiratie nodig over hoe je jouw informatie kunt visualiseren? We denken graag met je mee.
5. Sla je rapport/advies op als pdf
Ongetwijfeld zul je dit al doen zodat de klant het bestand niet kan bewerken. Daarnaast is het slim om te doen, omdat er zo geen afbeeldingen, tabellen of grafieken verplaatst worden en de opmaak van jouw rapport blijft zoals deze hoort.
MEER WETEN OVER VISUALISATIES? KLIK HIER!
6. Voorbeelden van visualisaties
Hieronder zie je twee voorbeelden die Comyoo gemaakt heeft. De eerste visualisatie is de methode die I-knowledge (IT/enterprise architect) gebruikt om hun klanten de waarde van bijvoorbeeld bepaalde stappen en keuzes te laten inzien. Deze visualisatie is er een van vele en worden gebruikt op de website om de tekst te ondersteunen in het uitleggen van vakkennis.
De twee afbeeldingen daaronder zijn gemaakt voor Xpertise Zorg. Deze informatie is verwerkt in een folder en wordt gebruikt bij klantbezoeken om de onderbouwing in woorden te ondersteunen. De visualisaties hebben dan bij het uitleggen van bijvoorbeeld complexe vraagstukken en werkwijzen. Deze folders mogen de klanten houden en zo kunnen ze makkelijk en snel terugblikken op het gesprek dat ze hadden en hebben ze de informatie bij de hand.
Hulp nodig bij het visualiseren?
Comyoo denkt graag met je mee over hoe jouw informatie het beste kan worden gevisualiseerd. Voor verschillende klanten mochten wij hun complexe vakinhoudelijke kennis ‘verwoorden’ in een afbeelding. We maken dan ook graag visualisaties voor drukwerk, voor op de website of andere online communicatiemiddelen voor jouw organisatie. Meer weten of een offerte opvragen?
Benieuwd naar de impact
van onze klanten?
We maken graag kennis!
Wil jij met jouw missie de wereld verbeteren? En heb je ondersteuning nodig op het gebied van identiteit, strategie, grafische vormgeving, (video)content maken, marketing of communicatie? Wij helpen je graag. Samen maken we de wereld een stukje mooier!