Skip to main content

Blog


Maak jouw informatie visueel aantrekkelijk

Wist jij dat visuele content 94% meer views krijgt via social media en veertig keer vaker gedeeld wordt dan tekst? Wij zijn allemaal heel visueel ingesteld. Visuele informatie wordt zeshonderdduizend keer sneller opgenomen in de hersenen dan tekstuele informatie! Iedereen spreekt beeldtaal. Als je tekstuele informatie aantrekkelijk wilt maken voor je doelgroep maak dan gebruik van beelden ofwel grafische vormgeving.

Infographic om jouw informatie over te brengen

Het woord zegt het zelf al: een informatief (info) beeld (graphic).
Een infographic laat op een hele visuele manier bepaalde informatie zien en is dus een perfect middel om jouw informatie aantrekkelijk over te brengen op jouw doelgroep.
Hieronder volgen 6 belangrijke onderwerpen waar je rekening mee kunt houden met het ontwerpen van een goede infographic.

1 Waaruit bestaat een infographic

Een infographic bestaat altijd uit de volgende 2 delen: data & vormgeving.
Voordat je een infographic kunt gaan maken heb je uiteraard allereerst informatie/data nodig die je wilt communiceren. Vervolgens visualiseer je deze informatie.

2 Jouw boodschap visueel bij de doelgroep

Zorg ervoor dat je een duidelijke boodschap hebt die je wilt communiceren. Bepaal welke doelgroep je wilt aanspreken met de boodschap. Nu weet je WAT en voor WIE je de infographic maakt. Dit is leidend voor hoe je de infographic gaat vormgeven. De stijl van je vormgeving moet aanspreken bij je doelgroep, anders gaan ze je infographic nooit lezen. Kies een onderwerp voor je infographic en zorg dat je vormgeving hierop aansluit. Dit versterkt de boodschap en zorgt voor een samenhangend geheel. Infographic over voetbal bevat ook visuals van voetbal.

3 Simpele infographic

Maak je infographic niet te ingewikkeld. Je boodschap moet kort en krachtig zijn. Veel tekst of veel graphics maakt jouw infographic onoverzichtelijk. In het geval van een infographic geldt ‘’less is more’’. Bedenk van te voren precies wat je wilt vertellen en hoe je dit wil visualiseren. Ook veel informatie kun je in een infographic kwijt. Maar denk dan goed na over het belang van deze informatie en mocht het nodig zijn ‘’kill your darlings’’ zodat alleen de belangrijkste informatie over blijft.

Hieronder een voorbeeld van een verkeerde infographic en een goede infographic. Beide met veel informatie. Het verschil is alleen dat het bij de tweede beter geordend is.

     

4 Overzichtelijke infographic maken

Een infographic moet in één oogopslag duidelijk zijn en je moet weten wat er verteld wordt met deze informatie. Een infographic kun je op een aantal manieren erg makkelijk overzichtelijk maken. Hieronder wat tips:

Kleur
Kies een kleurenpalet die je voor je gehele infographic gebruikt. Dit kan het kleurenpalet zijn van jouw bedrijf of organisatie zodat het herkenbaar is voor je klanten. Met kleur kun je bepaalde verschillen duidelijk maken bijvoorbeeld ‘man vs. vrouw’. Je infographic kan meerdere onderwerpen bevatten. Pak dan één kleur per onderwerp zodat het duidelijk is welke informatie bij welk onderwerp hoort.

Lettertype
Gebruik voor kopjes en belangrijke quotes/data een groter en ander lettertype dan de overige bodytekst.

Uitlijning
Zorg dat alles netjes is uitgelijnd. Het moet geen rommeltje worden van allemaal informatie dat door elkaar staat. Dat brengt ons bij de volgende tip: logische opbouw.

5 Lopend verhaal met infographic

De infographic is een vervanging voor de grote hoeveelheden tekst en informatie. Net als in een tekst moet de infographic ook een goed lopend verhaal hebben. De lezer moet visueel door het verhaal geleid worden. Maak een begin van de infographic en zorg dat de ogen van de lezer een duidelijk pad gaan volgen die hen leidt naar het einde. Dat kan je doen door bijvoorbeeld pijlen aan te geven. Of begin je verhaal van boven naar beneden en werk met duidelijke blokken.

6 Jouw infographic delen

Je hebt nu een infographic van de informatie en boodschap die gedeeld moet worden. De infographic en de boodschap die deze meebrengt moet nu bij de doelgroep terecht komen. Daarvoor heb je immers je infographic gemaakt! Zet je infographic online zodat mensen hem kunnen downloaden. Deel de infographic op je website, social media kanalen en zorg dat er interactie ontstaat.

Er komt dus nog heel wat kijken bij het maken van een goede infographic.
Een infographic ziet er vaak heel eenvoudig uit, dat is ook de kracht van visuele content.
En dat is waar wij je graag bij helpen: ingewikkelde informatie eenvoudig en aantrekkelijk maken.

Welke informatie/data zou jij eenvoudiger en aantrekkelijker willen maken?

Hulp nodig met jouw informatie visueel maken? Laat het ons weten, dan helpen wij jou graag verder.

Benieuwd naar de impact
van onze klanten?

We maken graag kennis!

Wil jij met jouw missie de wereld verbeteren? En heb je ondersteuning nodig op het gebied van identiteit, strategie, grafische vormgeving, (video)content maken, marketing of communicatie? Wij helpen je graag. Samen maken we de wereld een stukje mooier!