Skip to main content

Blog


Social media, hoe doe je dat?

Je hebt een Facebook- en Twitteraccount, en dan? In het begin toen bedrijven bedachten dat ze iets moesten doen met social media, werd alles geplaatst. Momenteel is social media niet weg te denken en wordt er strategisch nagedacht over de invulling van een social media kanaal. De termen liken, sharen en comments zijn vaktermen die iedereen eigenlijk wel moet kennen. Hieronder vind je vijf tips om jouw social media kanaal tot een succes te maken.

Bedenk je social media strategie

Je hebt je social media kanalen maar hebt geen idee wat je moet doen. Je post regelmatig maar er zit geen samenhang in je berichten. Bedenk eerst je strategie; wat is de boodschap die je over wil brengen, wat zijn je onderwerpen en kun je deze onderverdelen in subonderwerpen, wat wil je bereiken met de berichten die je plaatst en voor wie schrijf je deze berichten? Je kunt vanuit de strategie een plan per maand maken, waarin je een bepaald thema behandeld of een bepaald product/dienst wilt uitlichten. Als je dit hebt bepaald kun je inhoudelijk aan de slag met je berichten.

Hoe krijg ik volgers op Facebook?

Je hebt je verdiept in je doelgroep, nu moeten ze je nog gaan volgen. Begin dan eens bij je eigen netwerk. Nodig je eigen netwerk uit je bedrijfspagina te liken. Heb je een groter bedrijf? Nodig dan alle medewerkers uit om hun netwerk uit te nodigen de bedrijfspagina te liken. Geheid dat je meer volgers krijgt. Plaats relevante en leuke content zodat het nieuwe netwerk deze berichten leest, shared en liked. Dit zorgt ervoor dat het bereik van je bericht en dus je bedrijf vergroot wordt. Wil je nog meer volgers? Probeer dan eens een gerichte campagne op Facebook. Stel een goed bericht op en promoot deze. Via Facebook kun je heel gericht je doelgroep kiezen.

Content voor je doelgroep

Social media is niet alleen om je producten te promoten en te verkopen. Denk na over je doelgroep en wat zij graag willen lezen. Verkoop jij blenders, plaats dan eens een lekker recept voor een smoothie. Besteed naast de tekst ook aandacht aan je beeld. Plaats foto’s en video’s bij je berichten om de lezer een beleving te geven. De smoothie zien geeft je meer zin in de smoothie dan alleen het recept in tekst. Zorg ook dat je er een persoonlijk tintje aan geeft. Dan kom je dichterbij de beleving van je volgers. Vertel bijvoorbeeld je eigen verhaal of laat een dag op het kantoor zien.

Wanneer plaats je een bericht

Uit onderzoek is gebleken dat de beste tijden om je post te plaatsen is om 7.00 uur s’ ochtends en om 15.00 uur s’ middags. Dit omdat er rond deze tijd algemeen minder berichten worden geplaatst. De kans is dus groot dat jouw bericht gelezen, geliked en geshared wordt.

Analyse van social media

Social media pagina’s geven hun eigen statistieken weer. Deze kunnen jou veel informatie geven. Het aantal volgers, maar ook wie deze volgers zijn; man of vrouw? In welke leeftijdscategorie zitten je volgers? Daarnaast geven de statistieken ook weer hoe betrokken je volgers zijn en bij welke berichten ze betrokken zijn. Pas je nieuwe content hierop aan en blijf je content verbeteren. Denk hierbij aan A/B-testen. Waar krijg je de meeste conversie bij? Foto of video? 15.00 uur of 16.00 uur? Maandag of vrijdag? Test je berichten en analyseer vervolgens de statistieken. Zodat je een groter bereik hebt.

Heb jij hulp nodig met social media? Neem dan contact met ons op via 053-2030933, stuur een e-mail naar hallo@comyoo.nl, dan brainstormen we samen over een mooi plan.

Benieuwd naar de impact
van onze klanten?

We maken graag kennis!

Wil jij met jouw missie de wereld verbeteren? En heb je ondersteuning nodig op het gebied van identiteit, strategie, grafische vormgeving, (video)content maken, marketing of communicatie? Wij helpen je graag. Samen maken we de wereld een stukje mooier!