Skip to main content

Blog


5 tips om in de smaak te vallen bij je volgers

Iedereen is tegenwoordig actief op social media. Ook met je bedrijf ben je begonnen met social media. Maar hoe zorg er nou voor dat je likes en volgers krijgt? Als allereerste, draait het niet om het aantal likes en volgers. Het helpt zeker wel, maar je krijgt er niet per se meer conversie van.

Voorbeeld: je kan 10 volgers hebben waarvan de helft een dienst of product bij je afneemt. Maar je kan ook 100 volgers hebben, waarvan slechts 2% een dienst of product bij je afneemt. Wat heb je dan liever?

Goed bezig zijn op social media is nog best lastig. Dit verschilt namelijk erg per branche, doelgroepen zijn nooit hetzelfde en de mensen zijn qua wensen zo veranderlijk als het weer. Wat moet je dan? We geven je graag 5 tips waardoor je in ieder geval niet je doelgroep afschrikt op social media.

Tip 1 Zoek je doelgroep op het juiste kanaal

Ben je op zoek naar de jeugd, ga dan op Instagram posten. Ben je op zoek naar non-millenials, ga dan op Facebook aan de bak. Een grootst deel van 20+’ers zit op LinkedIn, maar bijvoorbeeld de zorg en onderwijsbranche dan weer niet echt. Ook wordt LinkedIn vaak gebruikt voor zakelijke doeleinden en minder voor persoonlijke aspecten.

Voorbeelden:

  • Ga niet op Facebook op zoek naar een nieuwe medewerker
  • Ga niet op Instagram op zoek naar klanten die scootmobiels van je willen afnemen
  • Ga niet op LinkedIn posten dat je nieuwe kleding hebt gekocht en daarom van je oude kleding af moet.

Tip 2 Spam geen tijdlijnen vol

Wat is de juiste frequentie als het gaat om berichten plaatsen op social media? Dit is een lastige. Je hebt natuurlijk te maken met de algoritmes van de kanalen. Stel je post 4 berichten in een week, maar het algoritme zorgt ervoor dat er maar 2 berichten veel gezien worden. Dan is dit voor de gebruiker best ok. Maar ja, jij hebt aandacht besteed aan berichten die geen resultaten hebben geboekt: zonde van je tijd.

Daarnaast moet je altijd van toegevoegde waarde zijn voor je volgers of potentiële kopers. Ga dus niet posten omdat je per se op dinsdagmiddag een tip moest geven volgens je planning voor social media. Moet je te veel moeite doen om een post te verzinnen? Post dan niet. Niemand wordt blij van berichten met bij elkaar geraapte content.

Tip 3 Kwaliteit boven kwantiteit

Zorg voor goede kwaliteit (beeld)materiaal maar ook voor correcte tekst. Het is heel vervelend als de meest voorkomende grammatica of spellingsfouten opnieuw voorbij komen…

Goed beeldmateriaal haal je van stockwebsites, maak je zelf of maken wij voor jou. Ook goede content creëren is een vak. Neem het niet met een korreltje zout, neem wel de tijd en denk goed na over wat de doelgroep aantrekt of wil lezen.

De perfecte content is een combinatie van wat jij je publiek wil vertellen en wat jouw publiek graag wil horen. Een van de twee is leuk, maar niets is zo effectief als de combinatie.

 

Tip 4 Blijf de cijfers in de gaten houden

Het is altijd goed om te weten hoe je berichten het gedaan hebben. Hoeveel mensen hebben het bericht gezien, gelezen, gekeken, geliked of gedeeld. Leg hierbij ook vast wat je bericht precies inhield. Had je bijvoorbeeld goede visuals erbij of waren er veel mensen in je bericht getagd. Zo kun je achterhalen welke berichten het goed doen onder jouw doelgroep.

Tip 5 Durf je aanpak te veranderen en je tijdlijn aan te passen

Je kan wel heel veel tijd besteden aan het analyseren van berichten en het vastleggen van resultaten (waar trouwens ook tools voor zijn). Maar doe er dan ook wat mee! Als jij erachter komt dat hashtags enorm goed voor je werken? Ga er dan mee aan de slag. Hier word jij vrolijk van, maar ook je volgers zullen het waarderen. Verander je afbeeldingen of teksten, probeer eens wat anders dan alleen een foto. Je kunt tegenwoordig allerlei creatieve manieren inzetten om je boodschap onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld video, een presentatie, muziekjes onder een slideshow etc.

Pas je planning, je strategie of methode aan en ga voor nog betere resultaten!

Heb je een handje hulp nodig? We helpen je graag met het creëren van inzicht in je doelgroep, het opzetten van een strategie of met het plaatsen en analyseren van de berichten.

Benieuwd naar de impact
van onze klanten?

We maken graag kennis!

Wil jij met jouw missie de wereld verbeteren? En heb je ondersteuning nodig op het gebied van identiteit, strategie, grafische vormgeving, (video)content maken, marketing of communicatie? Wij helpen je graag. Samen maken we de wereld een stukje mooier!